Moeder anno 2009: voortdurend op zoek naar advies, maar trekt graag haar eigen plan
27 augustus 2009
Breda, 24 augustus 2009 – De moeder anno 2009 is voortdurend op zoek naar advies, ook over de voeding voor haar kinderen, maar blijft wel kritisch en maakt haar eigen keuzes. Dat is de conclusie van het onderzoek dat Friso Kindervoeding in samenwerking met onderzoeksbureau No Ties uitvoerde onder 883 moeders in het voorjaar van 2009. Een meerderheid van de Nederlandse moeders (68%) ontvangt het liefst advies over voeding van professionals, zoals het consultatiebureau of kraamzorg. Moeders vragen minder snel advies over voeding aan hun eigen ouders (43%) en schoonouders. Hoewel 53% van de moeders heeft aangegeven de adviezen in overweging te nemen, vertrouwen de meeste moeders op eigen intuïtie en trekken op basis daarvan hun eigen plan.
Moeders zijn voortdurend op zoek naar informatie over voeding voor hun kinderen. Ze raadplegen verschillende bronnen, maar winnen het liefst advies over voeding in bij:
- Consultatiebureau of kraamzorg (68%)
- Eigen partner en andere jonge moeders (46%)
- Ouders (43%)
- Vriendinnen (37%)
Daarnaast spelen de media een belangrijke rol in het vergaren van informatie over voeding:
- Internet, (passief, opzoeken en lezen) (58%)
- Tijdschriften (29%)
- Boeken (26%)
Gevraagd en ongevraagd advies
Dat adviezen welkom zijn, blijkt uit het grote aantal moeders dat zegt dat ze het advies graag aanhoren en meenemen in hun eigen besluit. Bij consultatiebureaus hoort 72% van de moeders het advies graag aan en neemt het in overweging. Ook het advies van huisartsen wordt gewaardeerd en wordt in verhouding zelfs als betrouwbaarder gezien dan dat van consultatiebureaus, het merendeel daarvan zegt namelijk dit advies direct over te nemen. Daarentegen gaat bij meer dan de helft van de moeders (52%) de haren recht overeind staan wanneer ze ongevraagd advies krijgen. Vooral het advies van schoonmoeders wordt door het merendeel van de moeders niet als prettig ervaren (53%).
Beste advies dat moeders kregen:
- Luister naar je gevoel, volg je moederinstinct
- Doen alleen de dingen waar je je goed bij voelt
- Vertrouw op je eigen keuze
- Volg de drie R’s: Rust, reinheid en regelmaat
- Je kindje mag best huilen
Meest irritante advies dat moeders kregen:
- Laat je kindje maar huilen, dat is goed voor hem
- Het komt allemaal wel goed
- Let je wel op wat je kindje eet?
- Ik zou het anders doen
- Vroeger ging het er anders aan toe
Moeders voelen zich op de eerste plaats moeder (84%) en vinden zich bij uitstek zorgzaam (63,9%). Moeders willen het beste voor hun kindje en daarom is het niet gek dat moeders zo nu en dan twijfelen of ze wel de juiste keuze maken over voeding.
Voeding grootste bron van onzekerheid
De hoeveelheid (eet mijn kindje wel goed/genoeg?) wordt vaak als meest belangrijk gezien, maar er zijn veel meer zaken rond voeding die de aandacht verdienen. Het consultatiebureau wordt gezien als de expert als het gaat om het beste advies over tijdstip en de juiste hoeveelheid voeding (22%). Moeders overleggen met andere moeders wanneer het tijd is om over te stappen op vastere voeding (19%) en hoeveel voeding ze hun kindje kunnen geven.
Quote van een moeder: ‘Mijn vriendin heeft een kindje van een paar maanden ouder, ze heeft dus meer ervaring. Ik heb haar gevraagd wanneer het tijd is om over te stappen op vaste voeding. Op basis van haar advies heb ik een juiste keuze kunnen maken voor mijn kindje en dat vond ik erg prettig’.
Voedingsdeskundige bij Friso Kindervoeding, Liesbeth Schoofs zegt hierover: ‘Door te happen en te kauwen op stukjes wordt de mondmotoriek steeds bewuster geoefend als voorbereiding op het praten. Voor spraakontwikkeling is het dan ook erg belangrijk om vroeg te beginnen (vanaf 6 maanden) met het oefenen van stukjes. En wat betreft de vraag ‘eet mijn kindje wel genoeg?’ Als je kindje aangeeft genoeg te hebben gehad, is dat voldoende. Genoeg is genoeg, hou het eten gezellig!’
Moeders hebben geen moeite met het samenstellen van een gevarieerde maaltijd
Moeders baseren de keuze voor babyvoeding vooral op samenstelling (42,4%) en op smaak (25,9%). Variatie is echter ook zeer van groot belang. Ongeveer de helft van de moeders (47%) let meer op variatie in voeding en bereidt gezondere maaltijden sinds ze kinderen heeft. Een meerderheid van de moeders geeft daarom ook aan geen moeite te hebben met het samenstellen van een gevarieerd voedselpatroon (73%).
Voedingsdeskundige Friso Kindervoeding – Liesbeth Schoofs: ‘ Wij helpen ouders met een juiste keuze te maken in het samenstellen van een gevarieerd eetpatroon. Daarom wijzen we ze graag de weg in de wereld van unieke smaken voor variatie, zoals bijvoorbeeld Friso Kip Teriyaki en Couscous of Friso Fruitsmoothie, een heerlijke drink van gemixt fruit.’
Kinderen eten het liefst:
- Hollandse maaltijden zoals aardappelen, vlees en groenten (34.9%)
- Fruithapje (18,5%)
- Pasta’s (10.8%)

Wil je als eerste op de hoogte gehouden worden van onze nieuwtjes? Meld je dan nu aan voor onze nieuwsbrief en klik




