Borstvoeding geven verlaagt het risico op diabetes
PITTSBURGH – Een maand of langer borstvoeding geven, verlaagt het risico op diabetes voor de moeder. Dit hebben onderzoekers van de University of Pittsburgh School of Medicine aangetoond. Lees verder.
Babykleding bij Keukenkikker Original
Ben jij ook zo trots op je baby, die met veel plezier jouw vers gemaakte maaltijden verorbert? De hele wereld mag het weten en je kunt het nu laten zien met de slabbetjes en shirtjes van Keukenkikker Original.
Lees verder.
Waarschuwing Liga
Kraft Foods neemt uit voorzorg Liga Tweede Stap terug uit de markt om de gebruiksinstructies op de verpakking aan te passen en duidelijker te maken voor gebruik bij kinderen van 6 tot 9 maanden.
Recent advies van experts geeft aan dat het product niet langer geschikt is om als droge biscuit te geven aan kinderen van 6 tot 9 maanden.
Lees verder.
Baby herkent al spraak emoties
Bij een baby van zeven maanden oud, worden menselijke stemmen in hetzelfde gebied in de hersenen verwerkt als bij volwassenen. Dan al kan het babybrein boze en vrolijke intonatie van elkaar onderscheiden. Bij een baby van vier maanden bestaat die specialisatie nog niet.
Lees verder.
Dikke moeders krijgen zware baby's
GRONINGEN – Vrouwen die meer dan 14 kilo aankomen tijdens de zwangerschap, krijgen vaker baby’s met een hoog geboortegewicht. Ook hebben deze baby’s meer risico op overgewicht als zij ouder worden.
Lees verder.
Toetje van het jaar
Met 49% van de stemmen is Lenn verkozen tot Toetje van 2009! Het boek ‘Mama Manual’ is onderweg!
Lees verder.
Borstvoeding 's ochtends meest stimulerend
EXTREMADURA – De ‘ochtendmelk’ is even stimulerend voor een baby als een kop koffie voor een volwassene. Dit blijkt uit onderzoek aan de Universidad de Extremadura in Spanje. Lees verder.
Moeder anno 2009: voortdurend op zoek naar advies, maar trekt graag haar eigen plan
Breda, 24 augustus 2009 – De moeder anno 2009 is voortdurend op zoek naar advies, ook over de voeding voor haar kinderen, maar blijft wel kritisch en maakt haar eigen keuzes. Dat is de conclusie van het onderzoek dat Friso Kindervoeding in samenwerking met onderzoeksbureau No Ties uitvoerde onder 883 moeders in het voorjaar van 2009. Een meerderheid van de Nederlandse moeders (68%) ontvangt het liefst advies over voeding van professionals, zoals het consultatiebureau of kraamzorg. Moeders vragen minder snel advies over voeding aan hun eigen ouders (43%) en schoonouders. Hoewel 53% van de moeders heeft aangegeven de adviezen in overweging te nemen, vertrouwen de meeste moeders op eigen intuïtie en trekken op basis daarvan hun eigen plan. Lees verder.
Baby kan toe met minder pneumokokkenprikken
UTRECHT – Baby’s zouden een prik minder met het pneumokokkenvaccin kunnen krijgen, dan dat ze op dit moment krijgen. Lees verder.
'Eten voor twee ' ongezond voor baby
CHAPEL HILL – Te veel eten tijdens de zwangerschap kan leiden tot problemen bij de bevalling en geeft risico op obesitas, zowel voor de baby als de moeder. Dit blijkt uit nieuw onderzoek van de University of North Carolina. Lees verder.
Wat inspireert moeders anno 2009?
Breda, 4 mei 2009 – Vandaag start Friso Kindervoeding met een landelijk onderzoek onder moeders. Wat inspireert moeders anno 2009? Welke adviezen volgen ze op? En welke zeker niet? Welke rol(len) vervullen ze naast het moederschap? Deze vragen vormen de kern van het Friso Kindervoeding onderzoek dat de hele maand mei onder Nederlandse moeders gaat lopen. Kijk op www.frisokindervoeding.nl , doe mee met dit landelijke onderzoek en maak kans op een heerlijk verwenweekend of leuk verwenpakket. Lees verder.
Baby kan dingen aanwijzen die er niet zijn
NIJMEGEN – Baby’s kunnen wijzen naar de plek waar speelgoed voorheen lag om duidelijk te maken dat ze er mee willen spelen. Hieruit blijkt dat ze abstract kunnen denken. Lees verder.
Routine helpt baby te slapen
PHILADELPHIA – Een vast avondprogramma helpt baby’s en peuters beter te slapen. Ook gedragen ze zich beter en wordt de moeder daardoor ook meer ontspannen.
Niet alleen gaan de kinderen beter slapen, ook slapen ze beter door en roepen ze midden in de nacht minder vaak om hun ouders. Lees verder.
Baby's zwaarder door flesvoeding
BAARN – Borstvoeding bevat minder proteïne dan flesvoeding. Baby’s die flesvoeding krijgen, groeien daarom sneller. Dit blijkt uit internationaal onderzoek onder 1000 baby’s. Het onderzoek is gepubliceerd in the American Journal of Clinical Nutrition. Lees verder.
TNO: dosering vitamine D en K moet makkelijker
DELFT – Om misverstanden en verkeerde dosering te voorkomen, pleit TNO ervoor de vitaminedruppels D en K voor borstgevoede zuigelingen alleen in een uniforme dosering verkrijgbaar te maken. Lees verder.
Nieuwe druk 'Het baby kookboek' is uit!
Aangenaam verrast werden we deze week door de postbode. Hij (nou ja M/V natuurlijk) bracht ons een pakje met daarin de zesde druk van ‘Het baby kookboek’ én de derde druk van ‘Lekker koken voor je baby’! Lees verder.
Moeders zouden langer borstvoeding moeten geven
AMSTERDAM – Moeders zouden vaker en langer voor borstvoeding kiezen als ze beter zouden worden voorgelicht en begeleid zouden worden door zorgverleners. Dat meldt het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde. Lees verder.
Minder gedragsproblemen bij crèchekinderen
Kleuters en peuters die naar opa en oma gaan overdag en niet naar de crèche kampen vaker met gedragsproblemen, maar blijken wel een grotere woordenschat te hebben dan crèchekinderen. Dit blijkt uit Brits onderzoek.
Lees verder.
Peuters te mager door vetarm voedsel
DEN HAAG – Veel ouders geven hun peuters te weinig eten of te vaak caloriearme en light producten, omdat ze bang zijn dat hun kinderen anders te dik worden.
Lees verder.
Zomerbaby's worden langer en sterker
BRISTOL – Kinderen die laat in de zomer of in het begin van de herfst geboren zijn, zijn vaak langer en sterker dan baby’s die in de lente en winter worden geboren.
Dat blijkt uit recent Brits onderzoek, meldt de BBC. Volgens de onderzoekers kan de reden zijn dat de moeders meer zonlicht hebben gekregen tijdens hun zwangerschap.
Lees verder.
Kinderen krijgen te veel zout binnen
AMSTERDAM – Kinderen in Nederland krijgen te veel zout binnen en dat kan op latere leeftijd leiden tot hart- en vaatziekten en vroegtijdig overlijden.
Minder zout (en daarmee natrium) leidt tot een lagere bloeddruk. Als een zuigeling minder zout krijgt, heeft dat zelfs na vijftien jaar nog een verlagende invloed op de bloeddruk.
Lees verder.