Keukenkikker » Home

Baby 2014
Biobaba

columns

Biobaby

Geschreven door Monique

Milla is een biobaby. Dat betekent dat zij zoveel mogelijk verse voeding uit biologische teelt krijgt toegestopt. Juist het kwetsbare babylijfje met nog onvolgroeide organen is gevoelig voor de kwalijke bijwerkingen die restjes pesticiden en additieven kunnen veroorzaken. Aangezien we onze dochter zo min mogelijk aandoeningen toewensen, is de keuze voor bio een vrij logische (en nee ik brei geen wollen fluitzakken).

Ook moet ik niets hebben van genetisch gemanipuleerd voedsel. Ik zie direct van die grijnzende professor Barabas types voor me, die denken dat je gerust dierlijke genen in fruit of groenten kan stoppen. Dan krijg je van die kunstzinnige dingen als vistomaat of leversla. Ongetwijfeld revolutionair, maar of de natuur dat zo bedoeld heeft?

Bio is in ieder geval booming. Alles waar maar bio, eko of beter nog `organic’ op staat, vindt gretig aftrek. Babyvoedingsfabrikanten hebben de trend eveneens opgepikt. Naast fabrikanten die al langere tijd eerlijk boeren op natuurzuivere leest (Zonnatura, Biobim), is babyvoedinggigant Nutricia ook `groen’ in de potjes Olvarit gaan doen. Een heel gezonde ontwikkeling.

Toch krijg ik altijd een beetje een unheimisch gevoel als giganten groen gaan doen. Zo kwam kledinggigant H&M ook met iets biologisch: een katoenen kledinglijn, met de verrassende naam `Organic Cotton’. Al vrij snel komt bij mij de associatie naar boven van hongeroedeemkindertjes in Bangladesh die, in plaats van achter een ijzeren hekwerk, nu achter bamboetralies (want biologisch) de H&M-shirtjes in elkaar moeten knutselen. Maar gelukkig. Op de labels staat het goede nieuws te lezen dat de kleding uit maar liefst vijftig procent organische katoen bestaat. Vijftig procent! Goh, waaruit zou die andere vijftig procent dan bestaan? Erhmmm… uit iets niet-biologisch (zoals chemische verf) misschien?

Persoonlijk vind ik dat dit enigszins afbreuk doet aan het nobele Greenpeacerige `Go green – Save the planet (of zeehond/olifant/zielig kindje uit Bangladesh)’ -imago dat het bedrijf wil uitstralen. Bio is weliswaar helemaal hip, het moet vooral niet te bio worden.

Eén ding hoop ik wel: dat Nutricia niet te h&m-erig gaat doen. Anders krijg je van die potjes biologische babyvoeding die naast natuurlijke ingrediënten ook nog eens bestaan uit vijftig procent landbouwgif of uit vijftig procent E-nummers. Klinkt toch een stuk minder hip.

Ik ben stiekem dan ook heel blij ik Milla’s prakjes zelf kokkerel, met het idee dat er uitsluitend puur natuur in zit. Dat wil zeggen dat ik tot nu toe nog geen kipaardappel, fruitvliegmaïs of Tsjernobyl-wortel ben tegengekomen. Maar zeker weten doe ik dat niet.

Vorig artikel: << | >> Volgend artikel:

Biobaba